الثلاثاء، 14 أكتوبر 2008

' طريقة عمل دجاج بالفليفليه الحمراء والليمون




المقادير:

- دجاجة (فرخه) مقطع اربعه..

- ليمونه مقطعه سليز

- معلقه صغيرة كمون

- نصف فلفلية حمراء مقطعه شرائح

- 3 فصوص توم مقطع صغير

- 4معالق كبيره سكر

- 100 مالتر خل

- 100مللتر شوربة فراخ

- 200 جرام زبيب او تين

- مكسرات

- 4 معاق زيت خضار

- ملح و فلفل

الطريقة:
في حلقه تحطي سكر و تقلبي لغايه ميغمق وتحطي فوقيه الشوربه و تسبيه لغايه ميسيح السكر خالص، تحطي الخل و تسبيه لغايه ميغلي .
بعدين تحطي الكمون و الثوم و الملح و الفلفل و تشليها علي طول من علي النار.
في طاسه حطي فيها الزيت و تبلي الفراخ بالملح و الفلفل.
و تحمريها في الزيت لغايه متاخذ لون بني.
في الصينيه حطي سليز اللمون بعد كده الزبيب.بعدين حطي الفراخ
و بعدين المكسرات و الفلفليه الحمراء و ووزعي السوس السكر فوق الفراخ .
و حطيها في الفرن.و كل شويه تطلعيها و تخدي من الصوص البينزل منها و تحطيه عليها لغايه ميستوي.حطيها علي نار متوسطه في الفرن.

منقول

1 ملاحظات:

Meme

فكرة كويسة اوى موضوع المدونة

انا بعرض عليكى طلب

ممكن تشاركينى كتابتك فى المنتدى بتاعتنا بتوقيعك وباسم ليكى
انا منتظر الرد الخاص بيكى
هذا ايميلى
acc.afouad@gmail.com

وان كان فيه قلق من انى شاب
مفيش مشكلة انا ممكن اخليكى تكلمى بنت وتتابعى معاها المهم اننا نستفيد من كتابتاك وتجاربك
على فكرة انا جاد جدا فى كلام
ايه رايك
وارجو ان ارى ردك سواء بالايجاب او السلب

انا محترم قرارك اينما كان

يوميات شري   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP